Sydafrika - 26 juni

Just nu sitter jag fortfarande på kontoret, vi ska få sluta lite tidigare idag, runt fyra, eftersom vår redaktör åker till Indien lite senare. Första dagen har fungerat bra, vi har läst på lite om hur man pitchar en artikel och så researchar vi för artiklar. Just nu är jag intresserad att skriva om 'en dag på SPCA', vilket är ett stort center för hundar, katter, hästar och många olika slags djur som råkat illa ut på något vis. På lunchen tog två franska journalistvolontärer med mig och Sabina till ett supermarket för att handla lite kex. Lunchen man får med sig hit från värdfamiljen består endast av en macka med tonfisk röra så det håller en inte mätt så länge. 
 
Igår var vi ute på Long Street vilket var väldigt roligt. Vi åkte in med Morgan och Carrol som bor i samma familj och delade taxi med ett gäng italienare. Hela gatan var fylld utav barer och en massa människor. Vi började på ett ställe men drog sen vidare till en skum klubb där vi var upsatta på en gästlista tak vare en utav italienarna. Ett litet skumt ställe men shotarna kostade R1 vilket motsvarar ungefär 0,5kr. Dock träffade vi en fransman och en kille som jag tror var från Belgien som köpte all dricka till oss. Väldigt trevliga, hehe. 
 
När vi skulle åka tillbaka till Elaines hus märkte vi att vi istället skulle ringt samma taxi vi åkte dit med eftersom de taxi som står på gatan inte hittar utanför själva staden vilket gjorde att vi virrade runt väldigt länge. Två otroligt kissnödiga tjejer som bara ville hem. Men taxi chauffören var otroligt trevlig och såg till att vi kom in i huset säkert innan han åkte därifrån. Dock var inte priset alls detsamma dit som hem.. Sabina säger att hon aldrig ska gå ut på en onsdag igen vilket jag kan förstå när man säger att man endast ska ta en shot men sen blir bjuden på betydligt fler. DOCK tror jag att spriten här är utblandad då de inte är i närheten av lika starka som i Sverige. Men jag vet inte. Jag hade i alla fall super kul och vi träffade många glada volontärer.
 
En liten tråkig sak är att det inte rekomenderas att man använder smartphones eller kameror bland folk då de lätt blir stulna om vissa människor ser att man har sådan på sig. Därför köpte jag en billig telefon för R119 och fyllde på med R50. Dock försvann den igår (förmodligen någon som vill ha en skittelefon), tror jag, hoppas att jag hittar den idag när jag kommer hem. Det är i allafall anledningen till varför det inte kommer upp bilder. Jag ska försöka ta lite när jag kan, men man måste vara försiktig här och det går inte att ta fram vad som hellst överallt. Hoppas dock att kunna ta kort på pingvinerna i morgon!

Kommentarer
Postat av: Mamsen

Så roligt att höra om vad du gör och härligt att du trivs och har kul. Vilken upplevelse för er!
Var rädda om er!!
Puss <3 mamsen

2014-06-27 @ 07:04:38
Postat av: Moster

Hej Josefine!
Vad roligt att följa er resa! Skönt att allt verkar gått bra, so far!
Lyssna på alla varningar. Var rädda om er!
Har du hittar "skrutt"telefonen ännu ;-)
Ha det så fint!
Stor kram

2014-06-29 @ 23:00:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback