Sydafrika - Ankomstr

Resan ner gick fint, flyget var försenat från London med 2,5 timme, kommunikations fel mellan cockpiten och ‘tornet’ var orsaken. Vi kom i alla fall fram till Sydafrika, 21 grader varmt, sol med små molntussar på himlen och stora berg som bredda ut sig vid horisonten. Kan helt klart säga att synen tog mig med storm. På väg till vår värdfamilj åkte vi förbi olika getton, flera tiotalstusen människor bor i skjul på en otroligt stor yta. Kvinnan som hämtade upp oss på flygplatsen berättade om bråk mellan immigranterna och sydafrikanerna i getton och om hur det försöker få in människor i hus istället för skjulen. Vi åkte längre och längre bort från den synen och mot bergen.

När vi kom till Elaines hus fick vi en stor kram som välkomnande och blev visade genom huset och till det rum jag och Sabina delar. Hennes lilla chihuahua fick valpar för fyra veckor sedan och vi lyckades få klappa dom när mamman inte var där. Det är fyra andra volontärer som bor i samma familj som oss. Tre personer från Italien, varav två är ett par, och en tjej från USA. Vid middagen måste man alltid be bordsbön innan man får äta, jag hoppas verkligen att jag slipper göra det.

I vårt område är det inte så farligt även om de varnar oss om att vistas ute efter halv fem, då det börjar skymma, att gå genom vissa områden och att vi alltid måste ha ytterdörren låst. allt detta gör att man inte känner sig 100% säker när man går till supermarket och handlar, även om de vi träffat hittills (en kille som jobbade i affären och en annan som frågade vart vi var ifrån) verkar snälla. Dock är väl det bra att vara på sin vakt, kvinnan som hämtade upp oss berättade om en volontär som struntat i deras varningar om att gå igenom ett visst område och blivit rånad första dagen. Det italienska paret berättade att man ofta kan höra pistolskott om natten, det är dock något jag inte hört än, men klockan är i och för sig inte ens tio än.

 I morgon kommer de hämta upp oss vid nio på morgonen för att ta med oss på en introduktions dag, visa hur vi ska komma till och från jobbet, köpa nytt simkort alternativt ny mobil, visa oss vart vi ska jobba och områdena kring byggnaden. Det ska bli skönt att bli introducerad till Sydafrika, just nu känner jag mig väldigt vilsen och osäker. Men Elaine är som en riktigt ‘mama bear’ och jag tror nog att man kommer hitta sig till rätta inom ett par dagar. Det italienska paret berättade om en gata de ville ta oss till i morgon, ’Long street’ eller något liknande hette den, där det ska finnas rader utav barer och shopping (om jag inte minns fel). Vilket ska bli kul. De har också berättat om andra saker de har gjort, två dagars resa som hette ‘Garden Route’, där man kan rida på strutsar, gå på zoo och klappa leoparder, hoppa bungiee jump och tydligen bo jättefint vid stranden. Vad de nu tycker är ‘jättefint’ vet jag inte. Är det som är hos Elaine vet jag inte om jag ska ta de på orden (nej mamma du skulle nog inte vilja sova här). Hur som så ser jag fram emot morgondagen och även om vädret ska bli sämre nu så ska det bli skönt att göra något. 

 

Kommentarer
Postat av: Mamsen

Haha, du känner mig och boende ;-)
Lyssna på alla råd om säkerhet, de vet vad de pratar om.. Var försiktiga!!
Ja, tänk att människor tvingas bo i skjul.. Fruktansvärt men Sydafrika är säkert fantastiskt på andra sätt så får ni möjlighet så åk på utflykter och upplev landet.
Tänk vilken möjlighet du har att knyta kontakter med andra volontärer från andra länder...
Älskar dig!!
<3 <3 <3

2014-06-27 @ 07:19:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback